Proběhl Sněm předsedů,

Dne 26.3.2015 se konal Sněm předsedů organizací sdružených v Odborovém svazu dopravy.

 Úvodem předseda svazu zhodnotil uplynulé období a vyzdvihl současné problémy v některých firmách (Pošta, letiště, vodní doprava, kamionová doprava, aj.) kde máme členskou základnu.

Dále vystoupili hosté z ministerstva dopravy, ze Svazu zaměstnavatelů v dopravě, z Aeroholdingu a předseda ČMKOS, kteří reagovali na projev a kritice podrobili měnící se legislativu, která je nepřehledná a ztěžuje podmínky k vytváření činnosti a to jak z pohledu zaměstnavatelů, tak zaměstnanců. Vyjádřili přání spolupráce při řešení ožehavých témat, jako například čekání mezi spoji. Problémem je i různé členění různých druhů dopravy, typy pracovních režimů a výkladové nejasnosti.

Problém v ČSA. Nízkonákladové společnosti vytlačují z trhu tradiční dopravce. Tradiční zaměstnance nahrazují agenturním zaměstnáváním. Nabízejí nižší komfort, ale cena letenky na trhu rozhoduje. Očekává se, že tradiční společnosti postupně zmizí, pokud tyto nebudou podporovány státem. Koncept národního dopravce v menších státech nefunguje. Proto dochází k majetkovému propojení států EU a mimoevropských. Zisk všech společností stoupl z 20 na 25 miliard dolarů, zisk však generují jen někteří. Letiště Praha odbavilo loni 11milionů cestujících. Nárůst se dále očekává. Značka ČSA ale může brzy zmizet. Za posledních 8let se majetek ČSA snížil z 16 na 1 miliardu. Prodejem majetku se financovali ztrátové roky. ČSA je nyní ohrožena a spěje ke konkurzu. Jakákoliv nepředvídatelná událost(například enormní nárůst paliva) ji zlikviduje. Pokus privatizovat ČSA se nedaří. Korejci, kteří vlastní 44% akcií nechtějí do ČSA nic investovat a pouze sbírají zisky. Společnost je tak mírně ztrátová. Stát, podle pravidel Unie, nesmí dotovat soukromou společnost a Korejci peníze dát nechtějí. Snižování nákladů, včetně snížení mezd, vedlo k zmírnění ztrátovosti a pohybuje se v rozsahu 95%, tedy stále 5% ve ztrátě ročně.  V diskuzi, zda byl někdo zažalován za špatnou smlouvu s Korejci, byla odpověď z Ministerstva, že nikoli. Dohoda nelze žalovat. Proběhla diskuze na téma krachu ČSA.

Pan Hanák, předseda svazu podnikatelů v dopravě, se obul do problému školské výchovy a potřebě změn školské politiky. Stát nevytváří novou generaci manuálních zaměstnanců a o vysokoškoláky již není na trhu zájem, zvláště když neumějí pořádně cizí jazyk. Pochválil si fungování Tripartity, která je údajně nejlepší za posledních dvacet let. Problém je s \Ministerstvem dopravy, které neustále mění ministry a za pět let vystřídalo deset ministrů. MD letos vydá 94,4 miliardy investic, ale neotevře ani km nových dálnic.  Špatné zákony brání rozvoji infrastruktury. Kritiku sklidil i hejtman Hašek, pro kterého je modlou cena a to i na úkor kvality. Minimální mzda pro tranzitní dopravu, kterou zavádí Německo nebude ojedinělá a již se na stejný krok chystá Francie.

Minimální mzda. Máme nejnižší minimální mzdu široko daleko. I Slovensko má větší. Proč si tedy stěžujeme na Němce, že nás tím chrání? Ptal se předseda ČMKOS Středula. Naše mzdy jsou nedůstojné a je logické, že Němci si chrání vlastní trh, proti podbízení se za mizivé mzdy. Podle ČMKOS se min.mzda má vztahovat na všechny, tedy i na OSVČ. Uvedl příklad z KOVO, kde je minimální mzda pro strojírenství součástí VKS ( Vyšší kolektivní smlouvy ) a kde je nad současnou hranici min.mzdy danou státem. Podniky to respektují a nikdo nekřičí, že by kvůli tomu krachoval. Nošovice. Management vykořisťuje zaměstnance. Kultura Korejců je prostě jiná. Stejné jak s letištěm. Zajímají je jen zisky. Došlo k uměle držené ceně potravin, díky snížení kvality. Uvedl příklad u Rumu, kde z původního obsahu 40% alkoholu klesl obsah ve stejné láhvy na 38%, při zachování ceny. Taktéž různé tyčinky obsahují více náhražek při stejné ceně co dříve s kvalitními surovinami. Inflace kolem nuly je tak uměle udržovaná. Předseda ČMKOS zdůraznil, že tam kde působí odbory je průměrný plat o 5tisíc vyšší, než tam, kde odbory nemají. Zaměstnanci by si to měli uvědomit. Problém Amazon. Amazon zaměstnává 90% agenturních zaměstnanců. Nijak nepomáhá rozvoji zaměstnanosti. Pro odbory není přínosný. Problém v kultuře. Vysokoškolsky vzdělají zaměstnaci ( například v Muzeích ) berou 14tisíc hrubého… to je ostuda. Proběhla diskuze nad zástupci zaměstnanců v Dozorčích radách. Problém s důchody. Problém vůči sociálním dávkám je, že vzniká výpočtem z nízké mzdy. Regionální rady. Skončil projekt financování RR z fondů EU. Regionální rady se tak vrátili ke stavu z roku 2006. Na jejich činnost ročně ČMKOS vynakládá z rozpočtu 300.000,-Kč, víc není reálné.

Judr Klementová následně přednesla zprávu o plnění rozpočtu v roce 2014. Po diskuzi bylo plnění schváleno. Návrh rozpočtu na rok 2015 přednesl předseda OSD p.Pomajbik. Po diskuzi byl i tento rozpočet schválen.

V diskuzi nad ožehavými otázkami, byl diskutován problém vysoutěžování zakázek (nejen v dopravě) za cenu, která se podbízí výší díky nízkým mzdám řidičů. Toto je pro nás nepřijatelné.

Ve vylosování výherců o finanční poukázky naše ZO OSD Motol opět uspěla a jednu z cen, poukázku na tisíc Kč získal náš člen, pan Tomáš Kudrna ze sekce Vrchní vedení. Blahopřejeme.

Následně Sněm schválil Usnesení, ve kterém shrnul a rekapituloval provedené hlasování a výsledky losování.

Z vlastních poznámek zpracoval  JZ